Scholen kunnen bij het SPOW terecht voor ondersteuning bij het realiseren van Passend Onderwijs aan iedere leerling vooral wanneer de ondersteuningsvraag van de leerling de basisondersteuning overschrijdt.
Het SPOW bestaat uit 12 schoolbesturen voor basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs met 44 scholen die samen Passend Onderwijs verzorgen aan ongeveer 11.000 leerlingen.
Ondersteuningsstructuur
Basis ondersteuning
Dit is de ondersteuning die op de (speciale) basisschool geboden wordt. Voor de meeste leerlingen is dit voldoende om tot leren te komen.
Om de kwaliteit van de basisondersteuning op alle aangesloten basisscholen te waarborgen stelt het SPOW een aantal kwaliteitseisen aan de basisondersteuning.
Deze eisen zijn in het ondersteuningsplan terug te lezen. In ieder geval heeft elke school een schoolondersteuningsteam (SOT). In het SOT wordt de vraagstelling van/over de leerling met alle betrokkenen, inclusief ouders, besproken om zo tot een passend en uitvoerbaar antwoord te komen op deze vraagstelling.
Extra ondersteuning
Voor een klein aantal leerlingen is de basisondersteuning onvoldoende om tot leren te komen, in dat geval kan ‘extra ondersteuning’ worden ingezet. Deze extra ondersteuning kan bestaan uit:
- Extra ondersteuning binnen de basisschool, waarbij de school gebruik maakt van het door het SPOW toegekende budget.
- BOSK (Begeleiding Op School en in de Klas): specialisten vanuit het voormalig cluster 3 en cluster 4 onderwijs kunnen door de school ingeschakeld worden voor vragen m.b.t. het onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Deze vorm van begeleiding is hoofdzakelijk gericht op het ondersteunen en begeleiden van de leerkracht, incidenteel wordt ook individueel met een leerling gewerkt.
- Extra ondersteuning vanuit het SPOW, in de vorm van plaatsing in de z.g. ‘ gedragsgroep’. Dit is een groep bestemd voor leerlingen met leerpunten ten aanzien van gedrag en werkhouding. De leerlingen blijven ingeschreven op de eigen basisschool en volgen 2 dagen per week onderwijs in deze groep. De overige dagen volgen zij onderwijs op de eigen school en werken dus zowel in de gedragsgroep als in de eigen groep aan de vooraf, voor en met hen, opgestelde doelen.
- Advies vanuit het steunpunt hoogbegaafden.
Zware ondersteuning
Incidenteel is de inzet van zware ondersteuning nodig. Het gaat om leerlingen die binnen de reguliere basisschool onderwijs volgen maar in aanmerking komen voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een S(B)O voorziening en voor leerlingen die het onderwijs volgen op een SBO school maar in aanmerking komen voor een TLV voor een SO voorziening. Deze zware ondersteuning bestaat uit extra financiële middelen waarvan de school ondersteuning in kan kopen en maakt het mogelijk dat de leerling onderwijs blijft volgen op een reguliere school of het SBO. Wanneer de school gebruik wil maken van deze vorm van zware ondersteuning moet een duidelijke meerwaarde aangegeven kunnen worden voor deze keuze ten opzichte van plaatsing in een gespecialiseerde setting.
Indien de meerwaarde niet kan worden aangetoond wordt een TLV aangevraagd bij het SPOW (zie paragraaf 4.5.). De aanvragen voor zware ondersteuning, zowel voor extra financiële middelen als voor een TLV, verlopen altijd via een HIA traject. De tweede deskundige kent na het beoordelen van het dossier de zware ondersteuning toe.
Handelingsgericht Integraal Arrangeren (HIA)
Indien het perspectief, om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, verloren dreigt te gaan wordt een HIA overleg gepland. De ondersteuningsadviseur van het SPOW leidt het HIA overleg en fungeert als 1e deskundige. Tijdens het HIA overleg zijn, naast de leerkracht, de intern begeleider en de ondersteuningsadviseur van SPOW, in ieder geval de ouders aanwezig. Indien gewenst kan de schoolcontactpersoon van het Sociaal kernteam worden uitgenodigd voor een HIA overleg. Ook kunnen andere extern deskundigen betrokken worden bij dit overleg. HIA is een actieve “ werkvorm” waarbij alle betrokkenen op basis van gelijkwaardigheid op zoek gaan naar overzicht (wat weten we al?), inzicht (hoe kunnen we de dingen verklaren?) en uitzicht (wat is er nodig om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling en/of de leerkracht/ouder?). Hiermee kan een HIA overleg leiden tot:
- Begeleiding vanuit de basisondersteuning.
- Begeleiding in de vorm van extra ondersteuning.
- Het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) of zware ondersteuning.
Een HIA traject kan uit meerdere overleggen bestaan.
Toelaatbaarheidsverklaring
Indien tijdens het HIA besloten wordt dat het S(B)O het best tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling dan vraagt de huidige school een toelaatbaarheidsverklaring aan bij het SPOW.
Omdat het afgeven van een TLV een zwaarwegende beslissing is schrijft de wet voor dat deze toelaatbaarheidsverklaring wordt afgegeven op basis van een deskundigenadvies van tenminste twee deskundigen. Daarom legt de eerste deskundige de aanvraag voor aan een tweede deskundige van het samenwerkingsverband. Deze beoordeelt (gemandateerd door de directeur) binnen 3 weken of de TLV toegekend kan worden.
Een TLV wordt, binnen het SO, toegekend voor de duur van tenminste één volledig schooljaar. Voor het SBO hanteert het SPOW de duur van maximaal 2 kalenderjaren.
Schoolondersteuningsteam
De intern begeleider is de eerste die de leerkracht kan ondersteunen wanneer er vragen zijn rondom een leerling. Komt de intern begeleider er zelf niet uit dan kan de leerling besproken worden in het SOT.
Het SOT bestaat uit de intern begeleider, de (adjunct)directeur, de leerkracht, een lid van het Sociaal Kern Team (SKT) en de ondersteuningsadviseur van het SPOW.
De ouders worden uitgenodigd voor en nemen deel aan de SOT -bespreking. Tijdens het SOT wordt bepaald of er extra ondersteuning nodig is en op welke manier deze moet worden ingezet of dat een HIA-overleg noodzakelijk is.
Groeidocument
Het SPOW maakt gebruik van een, voor het hele samenwerkingsverband geldend, groeidocument (GD).
Het GD is een hulpmiddel om te komen tot de juiste extra ondersteuning voor een leerling. Het bestaat uit zes delen:
- Algemene gegevens van de leerling.
- Waarnemen: Dit deel beschrijft wat de school, de ouders en de leerling al weten. Zoals de stimulerende en belemmerende factoren, de hulp die al is ingezet, het effect daarvan en de hulpvraag.
- Begrijpen: Dit deel beschrijft het uitstroomperspectief, welke ondersteuningsbehoeften bestaan en welke (onderzoek-)vragen er nog zijn.
- Strategie: Dit deel beschrijft welke doelen er zijn voor de extra ondersteuning, hoe deze doelen bereikt moeten worden en hoe de doelen geëvalueerd zullen worden.
- Uitvoeren: Dit deel beschrijft hoe de uitvoering verloopt.
- Evaluatie: Dit deel beschrijft welke doelen bereikt zijn, welke doelen nog niet bereikt zijn en wat het vervolg is.
Het document heeft de functie van een ‘dossier’, het is een verzameling van alles wat tot nu toe is gedaan om de leerling de juiste ondersteuning te bieden. Vanaf het moment dat de leerling mogelijk meer nodig heeft dan basisondersteuning en besproken wordt in het SOT, start het SOT met het aanmaken van een GD.
Ouders worden betrokken bij het opstellen van het GD. Zij vullen samen met de intern begeleider een deel van het GD in (het deel waarnemen) en dienen het GD te ondertekenen.
Herbeoordeling
Leerlingen geplaatst in het speciaal onderwijs of speciaal basis onderwijs komen in aanmerking voor herbeoordeling wanneer de afgegeven TLV afloopt en de leerling nog steeds is aangewezen op het speciaal (basis) onderwijs.
Bij aanvang van ieder schooljaar inventariseren de betrokken scholen en het SPOW voor welke leerlingen in dat schooljaar de toelaatbaarheidsverklaring zal aflopen.
De S(B)O school evalueert, voorafgaand aan de aanvraag herbeoordeling, intern of de continuering van plaatsing in de huidige setting gewenst is, in dit proces dient een orthopedagoog of psycholoog ingezet te worden als eerste deskundige en worden ouders als educatief partner betrokken.
Wanneer de school concludeert dat de leerling, nog steeds, aangewezen is op speciaal (basis) onderwijs, dient zij een aanvraag in voor een nieuwe toelaatbaarheidsverklaring. De aanvraag voor een herbeoordeling wordt beoordeeld door een tweede deskundige vanuit het SPOW. Voor deze beoordeling ontvangt het samenwerkingsverband:
- Een aanvraagformulier toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband Westland, getekend door ouders, de eerste deskundige en door school.
- Een actueel groeidocument (GD), besproken en waar nodig bijgesteld, voorafgaand aan de aanvraag.
Medezeggenschap
De ondersteuningsplanraad (OPR) is de verplichte, speciale medezeggenschapsraad van het samenwerkingsverband. De ondersteuningsplanraad heeft instemmingsrecht op (vaststellen of wijzigen van) het ondersteuningsplan. Daarnaast wordt de directeur van het Samenwerkingsverband gevoed door de OPR met thema’s die spelen onder de ouders en op de scholen. In de ondersteuningsplanraad zitten ouders en leraren. De leden van deze raad moeten ouders en personeelsleden zijn van een school in het samenwerkingsverband. De leden van de ondersteuningsplanraad worden afgevaardigd door de medezeggenschapsraden van de scholen die deelnemen in het samenwerkingsverband, maar hoeven zelf niet noodzakelijk uit een van die MR’en afkomstig te zijn.
Binnen Samenwerkingsverband Westland zijn 12 schoolbesturen vertegenwoordigd. Vanuit 5 besturen is een leerkracht en een ouder afgevaardigd. Naast deze mensen zijn ook de directeur van het Samenwerkingsverband, een schoolondersteuner vanuit het samenwerkingsverband en beleidsmedewerkers vanuit de Gemeente betrokken. Op die manier hebben we korte lijnen met elkaar.
De OPR komt meerdere keren per jaar bij elkaar om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het samenwerkingsverband en toe te zien op het behalen van de doelstellingen uit het ondersteuningsplan. Een goede band tussen het bestuur, de directeur en de OPR is van groot belang om passend onderwijs in deze regio te laten slagen.
De vergaderingen van de OPR zijn openbaar. Zie voor data en locatie deze site. Het staat u dus vrij om een vergadering te bezoeken. Ook de notulen zijn openbaar en worden gepubliceerd op de site van het Samenwerkingsverband.
Wilt u meedenken? Graag!
Neem dan contact met ons op via de mail: opr@spow.nl
Leden
Ouders:
- Speciaal onderwijs: Vacature
- WSKO: Vacature
- Eenpitters: Vacature
- SOOW: Jac van Paassen
- PCPOW: Mirian Flikweert (voorzitter)
Leerkrachten:
- Speciaal onderwijs: Ineke Verwoerd
- WSKO: Dinie Broere
- Eenpitters: Jacqueline Mulder
- SOOW: Marja Koks
- PCPOW: Arjan Eberwijn (secretaris)